fredag 14 januari 2011

Great Dixter (del 2)

Great Dixters plantskola är en riktigt charmig uppenbarelse.... där det känns som att tiden stått stilla. Höga häckar, slingrande växter och åldriga hus omger plantskolan, men det finns också en direktkontakt med fälten utanför och ett sagolikt vackert landskap.


De flesta plantorna dras upp på plantskolan och är sådana växter som återfinns i trädgården. 


Jag blev bara så glad av att gå omkring bland odlingsbäddarna!


För att komma in till 'kassan' i huset måste man huka sig ordentligt. Dörröppningarna här kan inte vara högre än 150 cm... Gullig skylt va!


Vackert!


Planteringsbordet, som är ett bord med svarvade ben och en sarg upptill, passar bra in miljön.



Söta fina växthus i trä med uppmurad sockel.


Härlig utsikt...


 Vad är det med fina vattenkannor som gör att man blir alldeles till sig!? ;-)


Det blev en ren och skär själafröjd att avsluta trädgårdsbesöket i plantskolan.... Jag älskade miljön!

Önskar er alla en toppenhelg!

37 kommentarer:

Ruben sa...

Välsvarvade ben passar nog in lite varstans!!! ;-)
Väldigt fint inlägg. Fantastiska bilder!
Ha det gott!
/Ruben

Mimi sa...

Ja det var nog säkert "dream come true" att besöka den plantskolan. Härligare ställe får man nog säkert leta efter! Tack för dessa inlägg :)

LindaLunda sa...

Men ÅHHHhhhhh!!!
Gud så vackert!!!!!!
Kära hjärtaness!

Home and Lifestyle sa...

My dear Charlotte, your pictures are FANTASTIC!! You have to know I adore beautiful gardens and flowers! I have to visit this place...that's clear :-)

Wish you a very happy weekend!! Warm regards, Ingrid

AnnaHelena sa...

Otroligt charmigt! Så vackert med de lila alliumen mot det grånandeträet, planteringsbordet, oldingsbäddarna, ja, allt! Och jag håller med dig om vattenkannorna. Här har min man fått lära sig följande uttryck: "Man kan ALDRIG få för många vattenkannor!" :)

Kram // AH

Rose Garden Malevik sa...

Woow..........vilket ställe :)

missa inte

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

imorgon
Ha det gott
Håkan

Anonym sa...

Beautiful!!!
Kisses and nice weekend.

It's me sa...

Wowwwwww...it is all so beautiful !!...lovely evening.......happy weekend......love Ria......xxx....

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Vilket ställe, Charlotte! Nu blev jag ÄNNU mer sugen på att åka dit! :)
Underbart! Tack för att du visar! :)
Ha en fin helg!
Kram,
Anna-Karin

M/S Design sa...

Kul att se det igen,har varit där för ett par år sedan.
I år ska jag äntligen till Sissinghurst, så inspirerande med trädgårdsresor.
Trevlig helg
Mariana

Spirande grönt - sa...

Där ser det ut som om man skulle kunna spendera många strosande och drömmande timmar:)

Ha en fin helg,
Rebecca

Almbacken sa...

Men Charlotte, vilka bilder du har i gömmorna!!!

Vilket ställe - jag blir helt tokig. När min 10-årige son hörde mina förtjusta utrop sa han: "Mamma, vi kan åka dit. Det är ok."

Stilen, växterna, fägerna, formerna och inte minst omgivningarna är underbara.

Håller med om att vattenkannorna är förtjusande.

Åh, nu måste jag bläddra i trädgårdsböcker tror jag....

Kram Maria

Bea sa...

VILKEN INSPIRATION du bjuder på!
Fantastiskt vackert!
Ha en fin helg!
Kram /Bea

Inger sa...

Rent gudomligt, jag vill dit direkt, älskar miljöerna och bilderna är suveräna:)
Trevlig helg!

Landliggeren sa...

Så skønt! Sådan nogle mistbænke ("ödlingsbäddar") vil jeg også have!

Bedste fredagshilsner
Birgitte

Katarinas trädgård sa...

När jag ser dina fantastiska bilder vidhåller jag att bil är ett måste på trädgårdsresor! Tänk om man hittar en sådan vattenkanna som är till salu, vad gör man då? Slänger alla sina kläder i resväskan? Och alla plantor som man bara inte kan leva utan? Fast det är klart, man ska ju helst ha någonstans att plantera dem när man kommer hem... Hmmm, kanske är billösa resor det bästa i alla fall... Åtminstone om man är trångbodd, suck...
Kram
Katarina

Godastunder-tokigaidéer sa...

Underbart stället det är precis så charmigt ställe man vill hitta in till. Bordet skulle gärna få flytta hem till mig super charmigt.

Ha de
Kram anna

Gunilla sa...

Hej goa vännen.
Jag blir alldelens upprymd av dina bilder.
Vattenkannorna, planteringsbordet och alla krukorna , himlar vad fint där skulle jag vilja vara.

Härligt inlägg mitt i den kalla vintern minus 17 har vi ikväll.

Ha en riktigt fin helg
Kramar/Gunilla

Helens trädgård sa...

Vilken underbar plantskola, vilken miljö!!!
Där skulle man stanna i timmtal!
Varför, varför finns det ingen sådan plantskola i närheten?
Dina foton är helt otroligt vackra!
Trevlig helg!

billan sa...

Helt fantastiska bilder! Och vilket härligt ställe!
Du kan aldrig tro vad jag längtar blått och grönt! Färgen vitt får mig rent av att må illa....
Trevlig helg!

Willy sa...

Hej Charlotte
It's a wonderful place and surrounding. I could stay there for a while. Thank you for showing.
Have a nice weekend, kram Willy

Annika Christensen sa...

Hej mitt i natten - igen!
Underbart och jag blir grön av avund.. där skulle jag också gärna ta några bilder.
Så fint du visar tack för detta fina inlägg.
Natti natti
Annika

Sophia Callmer sa...

Oj så himla fint!! Dit vill jag försöka ta mig i vår när jag ska till England, men låter som om man inte ska åka till Robertsbridge..
Tack för ett trädgårdsbesök i en underbar trädgård mitt i värsta slaskvintervädret! kram Sophia

Lotta sa...

Suck, jag bara sitter och njuter!!!...och längtar...och försöker hitta realistiska översättningar till min egen täppa. Undrar om mamma har kvar mitt gamla flickrumsskrivbord någonstans. Skraltigt med svarvade ben om jag minns rätt. En lerkruke-vägg vill jag också ha... och den blå fluffiga växten....och...
Kramar

Prästgårdseva sa...

Underbara foton från en underbar trädgård.
Det var rysligt många år sedan jag var där men men det mesta verkar vara sig likt även om trädgårdens herre inte längre lever. Jag älskade framför allt stenläggningarna medan rabatterna inte riktigt var min stil....
Men dina bilder får mig att längta till England igen.

Kram
Eva

Laila sa...

Tack för att du visar detta! Den här plantskolan MÅSTE jag bara besöka! Äldsta barnbarnet bor i London nu så vi svänger säkert ditåt innan vårbruket kommer igång här.
Ha det gott!/Laila

Bomhus Blommor sa...

Hej Charlotte!
Vilken fin blogg du har.
Jag fastnade för dina fina bilder och jag lånade en bild till en av mina bloggar, hoppas det är ok!
Det är så svårt att hinna fota nu när dagarna är korta och ljuset dåligt men nu har jag en fin fin att blogga :) Titta gärna in os oss på bomhusblommor.blogspot.com

Sara

Leena sa...

Så härligt det var att landa i denna sagovärld, bort från snön här hemma nu! Fast man börjar ju längta ännu mer ... Stämningsfulla bilder och fina texter, tack för en liten inspirationsspruta! Väldigt fin blogg!
Ha en fortsatt skön helg!
Leena

skogstorpet sa...

En sådan handelsträdgård har jag drömmar och planer på att starta i Skogstorpets trädgård, bara sådant som växer i trädgården. I liten skala med få men väl utvalda växter. Underabara bilder som får en att längta efter grönt.

Unknown sa...

vilka underbara bilder från en jättehärlig plantskola!
god fortsättning!
susanne

Ester sa...

Åhh. Så fint! Läser Ann Larås bok om engelska trädgårdar och man blir ju helt sjuk av alla vackra bilder, både i boken och i din blogg. MÅSTE åka på en trädgårdsresa till England SNART.
Må så Gott!
ster

Annelie sa...

Ja jag blir också glad när jag ser dina bilder. Vilket underbart ställe, ett paradis. Det verkar som om hur man än vänder blicken så finns en tavelvacker vy som du så elegant har fångat.
Tycker hemskt mycket om de små smala gångarna i inlägget tidigare som slingrar sig ber ögat inbjuder personen att följa.
Sååå himla kul med alla bloggar att man lär sig så mycket. När jag såg dina bilder så tänker jag, ahh, såå himla typiskt engelskt. Man känner igen former och stilar. Två år sedan hade jag inte alls haft samma igenkännande tankar.
Tycker att engelsmännen har en fantastisk förmåga att blanda rustikt, formellt med informellt, bulligt men strikt men lekfullt, ängskänsla med herrgårdskänsla, ja, du vet... det är ett väldigt intriguing landscape som får tankarna att sätta igång att vandra och undersöka. ÄÄÄÄÄÄlskar detta inlägg och dina vackra bilder som fångat allt vackert.


Många kramar,

Annelie

Lisa sa...

Oj oj så inspirerande, nu vet jag precis hur jag vill ha det....blir lite att jobba på med andra ord. Jag sparar nog ditt inlägg det var helt underbart ! Go söndag
Lisa/Lisas trädgård

Britt sa...

Vilken miljö du besökt blir alldeles avis. Så fint//Britt

Marie Lithén sa...

Men Charlotte Charlotte vilka fantastiska bilder!!!!!
Miljöerna också förstås, galet härligt! Mitt nästa liv ska levas lite enklare lite ruffare lite vildare men mycket mycket godare, så får det bli.)

Isas Trädgård sa...

Åhhhh ... sitter här och jamar ... älskar ALLT på dina underbara bilder !!
Får lite Tasha Tudor-feeling med det grå slitna huset, de gamla vattenkannorna och den härliga stämningen !!
TACK för allt inspirerande du visar Charlotte !
Ha en riktig trevlig helg !
Kram/Isa

Greenorchid sa...

WOW What a fabulous place!! Lovely images thank you so much for sharing... Smiles Cass x